Strata podatkowa a obowiązek przechowywania dokumentacji
W związku z częstymi pytaniami o termin przechowywania dokumentacji księgowej, informujemy, że zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej (art. 86) podatnicy przechowują księgi podatkowe i związane z ich prowadzeniem dokumenty do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się po 5 latach licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Tak więc po 1 stycznia 2016 będzie można zlikwidować dokumenty za rok 2009 (oraz lata wcześniejsze).
Ostatnio pojawiły się mniej korzystne wyroki NSA (lipiec oraz sierpień 2015 roku), mówiące o obowiązku przechowywania księgi i dokumentów podatkowych za rok, w którym została wykazana strata, do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego za rok, w którym strata została po raz ostatni odliczona. Np. jeżeli przedsiębiorca poniósł stratę w roku 2009 i odliczył ją po raz ostatni w roku 2014, to dokumenty za rok 2009 będzie mógł zlikwidować dopiero po dniu 1 stycznia 2021 roku.
Zaznaczamy, że przepisy nie zostały zmienione, zmieniły się jedynie interpretacje Izb skarbowych oraz wyroki NSA.
W związku z powyższym pozostawiamy Państwa decyzji powyższą kwestię.
Samochód służbowy w firmie
Od dnia 1 stycznia 2015 pojawił się nowy przepis (art. 12 ust. 2a ustawy o PDO), zgodnie z którym pracownik wykorzystujący samochód służbowy do celów prywatnych osiąga z tego tytułu przychód w wysokości:
- 250 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika do 1.600 cm3,
- 400 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1.600 cm3.
Jeżeli pracownik wykorzystuje samochód służbowy do celów prywatnych przez część miesiąca, to wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 ww. kwot.
W przypadku natomiast, gdy świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością ustaloną według ww. zasad i odpłatnością ponoszoną przez pracownika (art. 12 ust. 2c ustawy o PDOF).
Przychód ten dolicza się pracownikowi do pozostałych przychodów uzyskanych przez pracownika ze stosunku pracy, tak więc stanowi on również podstawę do naliczenia podatku dochodowego oraz składek ZUS.
Ponadto, w niektórych przypadkach takie nieodpłatne udostępnienie samochodu pracownikowi rodzi konieczność naliczenia i odprowadzenia przez przedsiębiorcę vat należnego, gdzie podstawę opodatkowania będzie stanowić koszt świadczenia tej usługi poniesiony przez przedsiębiorcę (art. 29a ust. 5 ustawy o VAT). Koszt ten należy każdorazowy określać indywidualnie, na ten moment nie ma żadnej ogólnej interpretacji Ministra Finansów, jak ten „koszt” należy interpretować.
Sytuacja taka będzie miała miejsce w przypadku gdy przedsiębiorca:
- posiadał pełne prawo do odliczenia VAT przy nabyciu tego pojazdu oraz zakupionych do niego części składowych,
- posiadał pełne prawo do odliczenia VAT przy nabyciu tego pojazdu, a przy nabyciu części składowych do tego pojazdu prawo to przysługiwało w ograniczonym zakresie,
- nie posiadał prawa do odliczenia VAT przy nabyciu pojazdu, ale przy nabyciu części składowych do tego pojazdu posiadał on prawo do pełnego odliczenia VAT.
Biuro zamknięte
W dniu 24 grudnia oraz 31 grudnia Biuro Rachunkowe ADRIA s.c. jest nieczynne.
Nowa ustawa o prawach konsumenta
W dniu 25 grudnia 2014 roku wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta. Od tego dnia sprzedawcy jak i konsumenci będą zobowiązani do jej przestrzegania. Ustawa narzuca nowe obowiązki na sprzedających i daje nowe możliwości kupującym.
Data płatności za podatek PIT, PPE oraz CIT
Dzisiaj 20 listopada, czyli dzień płacenia podatków dochodowych. Tak więc przypominamy o konieczności zapłaty zaliczki na podatek PIT, PPE oraz CIT.